luni, 18 mai 2009
...si dupa 24 de saptamani!!!
Despre aceasta partiala reusita stau de vorba cu Rev. Diane Fisher, episcop al Metropolitan Community Church (MCC) pentru Centrul si Estul Europei. Diane e o cunoscatoare a realitatilor romanesti si unul dintre semnatarii petitiei care a condus la aceasta modificare din Codul Penal:
"Meritati din plin felicitari, atat organizatiile romanesti, cat si cele internationale care au co-semnat petitia, si ma gandesc aici in principal la Center for Reproductive Rights din New York. A fost o mobilizare pe masura importantei acestui subiect si a socului pe care l-a creat. Era o initiativa parlamentara profund imorala cu consecinte devastatoare asupra vietii femeilor sarace, mai ales.
Nu sint deloc fericita cand o femeie face avort. Dar cand se ajunge la situatia tragica de a se opta intre viata mamei insarcinate si fat, este evident ca mama trebuie sustinuta neconditionat. Inteleg ca acesta este si punctul de vedere oficial al Bisericii Ortodoxe Romane, ceea ce merita salutat ca atare. Sper ca Romania sa poata avea in fine o strategie nationala pe sanatatea reproducerii astfel incat sa discutam din ce in ce mai putin, peste cativa ani, de avort ca metoda contraceptiva".
marți, 5 mai 2009
Avortul, din nou o problema in Romania?
5 mai 2009 - Romania este tara membra a Uniunii Europene cu un trecut dramatic in ceea ce priveste politica avortului. Astazi, din nou, drepturile femeilor, sanatatea sau chiar viata acestora risca sa fie puse in pericol prin adoptarea de catre Parlamentul Romaniei a unor modificari in Codul Penal, respectiv interzicerea avortului terapeutic efectuat dupa varsta de 24 de saptamani de la conceptie şi propunerea de recunoastere a fatului dupa 24 de saptamani ca persoana bucurandu-se de drepturi. Ca efect imediat al acestei initiative, Romania va deveni singurul stat membru al Uniunii Europene care interzice avortul în situatii in care viata femeii insarcinate este pusa in pericol.
Avortul terapeutic se efectueaza in situatii exceptionale, atunci cand viata sau sanatatea fizica sau mintala a femeii insarcinate este pusa in pericol de continuarea sarcinii. Necesitatea efectuarii unui avort terapeutic se stabileste de la caz la caz, in functie de gravitatea situatiei, exclusiv in relatia medic-pacient. Masurile legislative propuse de Parlament vor afecta actul medical bazat pe aceasta relatie cu pacientul, medicul putand fi pus in situatia de a refuza o intrerupere necesara de sarcina. Se incalca astfel etica actului medical prin care personalul medical trebuie sa acorde prioritate sanatatii si vietii femeii insarcinate. Femeia insarcinata este pacientul si prin urmare medicul are obligatia fata de pacienta de a face tot ce ii sta in putere pentru a-i salva viata sau sanatatea.
„Prin introducerea unor astfel de modificari, Romania devine oaia neagra in randul celorlalte state membre ale Uniunii Europene. Chiar state precum Polonia sau Irlanda, cu o legislatie restrictiva in materie de avort, acorda prioritate vietii femeii si permit efectuarea avortului terapeutic. Nu putem ramane indiferenti la crearea unui precedent ce poate deschide calea spre interzicerea avortului in Romania!” declara Iustina Ionescu din partea organizatiei internationale Center for Reproductive Rights, una dintre sustinatoarele acestui demers al societatii civile.
Restrictiile impuse de Parlament nu vor scadea numarul avorturilor in Romania. In realitate, femeile vor recurge la avorturi facute ilegal si nesigure pentru sanatatea sau chiar viata acestora. Exista riscul insemnat ca rata mortatitatii si morbiditatii materne sa creasca.
„Nu dorim sa incepem contabilizarea numarului de victime intr-o tara care a dat si asa un record in materie de decese materne in anii comunismului, considera Daniela Draghici din partea Societatii de Educatie Contraceptiva si Sexuala SECS. Exista riscul evident ca mama sa moara daca personalul medical este constrans printr-o lege penala sa nu efectueze intreruperea terapeutica de sarcina. Nu este drept ca femeile sa plateasca pentru decizii luate nonsalant si iresponsabil de membri ai Parlamentului Romaniei. Cand e vorba de viata si de moarte, mai putem vorbi de respectarea drepturilor femeii in Romania europeana?”
Initiatorii acestei petitii, Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala SECS, Centrul Euroregional pentru Initiative Publice si Societatea de Analize ANA, sustinuti de 40 de organizatii si retele nationale, regionale si internationale solicita Parlamentului Romaniei sa ia in considerare Propunerea societatii civile cu privire la art. 199 (Avortul) si propunerea privind definitia persoanei din Proiectul Noului Cod Penal, atasata acestui comunicat de presa. Ne oferim sprijinul, expertiza si disponibilitatea pentru consultari in speranta ca Romania va continua sa faca eforturi pentru a respecta sanatatea si drepturile femeilor.
Persoane de contact:
Iustina Ionescu, Legal Fellow for Europe, Center for Reproductive Rights, 0722.253.789, iionescu@reprorights.org
Daniela Draghici, membra a Consiliului Director, SECS, 0722.706.468, daniela.draghici@gmail.com
Organizatii romanesti care sprijina aceasta petitie:
Agentia de Dezvoltare Comunitara Impreuna, Romania
Alianţa Civica a Romilor din Romania
Asociatia ACCEPT, Romania
Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE), Romania
Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate (CPSS), Romania
Centrul FILIA, Romania
Fundatia Proiectul de Educatie Civica si Dezvoltare Academica (FPECDA), Romania
Galati EU-RO Consult, Romania
Organizatii si retele internationale si regionale care sprijina aceasta petitie:
Abortion-information, Zollikofen / Elveţia
Article 42 of the Constitution, Georgia
ASTRA - CEE Women's Network for Sexual and Reproductive Health and Rights
Bulgarian Gender Research Foundation
Catholics for Choice, SUA şi Europa
Eastern European Alliance for Reproductive Choice
Family Federation of Finland
Family Planning Association, Portugalia
Family Planning and Sexual Health Association, Lituania
Federation for Women and Family Planning, Polonia
Grupo de Interes Espanol en Población, Desarrollo y Salud Reproductiva, Spania
Gynuity Health Projects, Georgia
International Planned Parenthood Federation European Network (IPPFEN)
Ipas, SUA
Marie Stopes International (MSI), Marea Britanie
Metropolitan Community Churches (MCC), SUA
Network of East-West Women, Polonia
Population Action International (PAI), SUA
Pro Choice Slovakia
“Pro Familia” German Association for Family Planning, Sexuality Education and Sexual Counselling
Reconstruction Women's Fund, Serbia
Regional Centre for Minorities, Serbia
Reproductive Health Training Center, Moldova
Slovak-Czech Women’s Fund
Slovak Family Planning Association
The Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS), SUA
The Swedish Association for Sexuality Education (RFSU)
Voice of Difference, Serbia
Women's association "Refleksione", Albania
Women's Center, Georgia
Women`s Safe House, Muntenegru
De asemenea sprijina aceasta petitie:
Carmen Popian, Avocat, Romania
Crina Marina Morteanu, doctorand Facultatea de Ştiinţe Politice, Bucureşti, Romania
Derek Rebro, Critic literar şi profesor universitar, Slovacia
Janka Debreceniova, Human Rights Lawyer, Slovacia
Luba Kobova, doctorand Comenius University, Slovacia
Marije Nederveen, Olanda
Natalie McDonnell, Barrister at Law, The Law Library, Dublin, Irlanda
Renate Weber, Romania
Dr. Regula E. Bürki, SUA
Sonia Jaffe Robbins, membrǎ fondatoare, Network of East-West Women, USA
duminică, 3 mai 2009
1 Mai romanesc
Solicitare drept la replica
Scris de Alianţa Civică a Romilor din România |
Marţi, 03 Martie 2009 |
Către: Cotidianul Jurnalul Naţional În atenţia: Dl. Marius Tucă, Redactor Şef Ref: Solicitare drept la replică Stimate Domnule Redactor-Şef,Am luat cunostinţă din ediţia de ieri, 2 martie a.c., despre o iniţiativă legislativă a cotidianulului Jurnalul Naţional (Propunere Jurnalul Naţional: "Ţigan" în loc de "rom", de Gabriela Antoniu - http://www.jurnalul.ro/articole/145427/propunere-jurnalul-national:-tigan-in-loc-de-rom). Este lăudabil faptul că mass media se implică în campanii publice menite să îmbunătăţească lacunele existente în societatea noastră. Este o dovadă de implicare totală atunci când un cotidian iniţiază un proiect legislativ care va îmbunătăţi, bunăoară, viaţa a aproximativ 21 de milioane de cetăţeni români, cu naţionalităţi dintre cele mai diverse, 19 mai exact, câte sunt recunoscute prin Constituţia României. Profităm de acest prilej să precizăm că, în conformitate cu prevederile Constituţiei României (art. 6) şi ale Convenţiei Cadru privind protecţia minorităţilor naţionale a Consiliului Europei (art.3), România recunoaşte dreptul la identitate al persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale, ca şi multe alte tratate internaţionale la care România este parte. Practica monitorizării aplicării Convenţiei cadru de către Comitetul Consultativ arată fără echivoc faptul că minorităţile beneficiază de dreptul de a solicita autorităţilor să le fie recunoscută denumirea pe care o doresc. Inutil să menţionăm că prevederile unei legi nu pot “bate”, ca forţă juridică, prevederile constituţionale sau pe cele ale unor tratate internaţionale la care un stat este semnatar. Ori să amintim faptul ca, într-un regim democratic autentic, un astfel de proiect legislativ nu ar primi aviz de constituţionalitate din partea Consiliului Legislativ, în eventualitatea în care s-ar strecura printre culoarele Parlamentului. Pentru susţinerea denominaţiei “rom” ca fiind cea corectă, există numeroase argumente de ordin ştiinţific, istoric şi lingvistic. În limba romani, cuvântul “ţigan” nu există. Termenul „ţigan” nu a reprezentat niciodata autoidentificarea în limba romani a etniei romilor, ci este un exonim profund peiorativ folosit de neromi, cu scop de insultă. Termenul “ţigan” este, din perspectiva romilor, echivalentul unor termeni dispreţuitori, cum ar fi “bozgor”, “jidan”, “broscar”, “poponar”, “muiere/fătucă/păsărică” ş.a., folosiţi de publicul larg, însă nu la fel de vocal. Este comun acceptat că minoritarii maghiari, evrei, italieni, gay ori femeile nu se identifică cu denominaţiile profund jignitoare folosite de anumiţi cetăţeni. Termenul „ţigan” este uneori folosit, din nefericire şi de unii romi, în special de cei nevorbitori de limbă romani, din necunoaştere, dar şi de unii romi vorbitori de romani, ca o formă de captatio benevolentiae, spre a mulţumi (citiţi a nu deranja) interlocutorul nerom. Memoria colectivă a generaţiilor adulte de romi (atrocităţile Holocaustului, deportările în Transnistria şi pogromurile îndreptate împotriva romilor în perioada Celui de-al Doilea Război Mondial, cuplate cu stigmatul social şi marginalizarea, adâncite în perioada comunistă), i-a făcut pe aceştia, în lupta pentru supravieţuire, să internalizeze stigma şi să accepte resemnaţi un etnonim impus de populaţia majoritară. Faptul că autoarea articolului nu s-a documentat îndeajuns atunci când a redactat materialul, necăutând şi argumente lingvistice – atât de dragi oricărui om de litere –, mărginindu-se la asamblarea unor citate, nu îi este imputabil în totalitate. O astfel de abordare reprezintă rezultatul cel mai durabil al politicii asimilaţioniste forţate puse în aplicare de regimul comunist în aproape jumătate de secol, prin care minorităţii rome i-a fost interzisă folosirea limbii şi i s-a negat existenţa (prin simplă ignorare sau “diluarea” în sintagma “minorităţile conlocuitoare”). E de la sine înţeles de ce în mentalul colectiv al populaţiei României – şi, implicit, şi al jurnalistei –, s-a înrădăcinat adânc şi “natural” faptul că ţiganul nu are cum să se numească altfel decât ţigan. Acest fapt este rezultatul lipsei de expunere la diversitate a populaţiei şi a fost alimentat ideologic în mod constant de eficienta maşină de propagandă comunistă, şi ne referim aici la o populaţie care “cunoaşte” doar o faţetă a realităţii în care trăieşte, atunci când se raportează la alteritate. Este, de altfel, şi “rodul” politicii de “promovare” a diversităţii culturale şi a multiculturalismului din ţara noastră în aproape 20 de ani de ucenicie în ale democraţiei. Iniţiativa legislativă promovată de Jurnalul Naţional nu poate fi interpretată decât prin prisma unui demers jurnalistic de o calitate îndoielnică, fiind redactată cel mai probabil în grabă, pentru a prinde închiderea ediţiei, pentru ca refuzăm cu tărie să credem că Jurnalul Naţional şi trustul de presă “Intact” au abdicat de la principiile deontologiei profesionale, lăsându-se pradă partizanatului politic, ori încercând, în goana după audienţă/tiraj, cu falsa premisă că oferă unor anumiţi cetăţeni ceea ce ar dori să audă – asocierea etniei cu fenomenul infracţional, folosită cu apetenţă de mass media în ultimii ani. Drept mărturie stau comentariile rasiste şi homofobe şi idolatrizarea criminalilor de razboi care se înmulţesc ceas de ceas pe forumul www.jurnalul.ro, de la publicarea “propunerii” Jurnalului Naţional. Refuzăm să-i credem pe cei care afirmă că jurnaliştii profesionişti pot cădea în capcana politicienilor interesaţi de alimentarea în spaţiul public a unor atitudini intolerante împotriva minorităţilor de orice fel şi de promovarea principiului inegalităţii. Organizaţiile membre ale Coaliţiei Anti-Discriminare şi cele care susţin acest demers, invită instituţiile mass media la responsabilitate şi profesionalism în reflectarea subiectelor de presă care pot amplifica fenomenele de intoleranţă în societatea noastră. De asemenea, organizaţiile semnatare încurajează instituţiile mass media să deruleze campanii de promovare a multiculturalismului şi recuperarea istoriei recente, în beneficiul întregii societăţi. În speranţa că dreptul la replică al nostru va fi luat în considerare, vă trimitem, mai jos, lista semnatarilor acestei scrisori. Cu deosebita consideraţie, Iulian Stoian, LL.M. Director executiv Alianţa Civică a Romilor din România Lista susţinătorilor acestei scrisoriDin partea Coaliţiei Anti-Discriminare:Centrul Euroregional pentru Initiative Publice, Florin Buhuceanu, Preşedinte executivCentrul de Resurse Juridice, Georgiana Iorgulescu, Directoare executivă Asociatia Accept, Florentina Bocioc, Directoare executivă Romani CRISS – Centrul Romilor pentru Intervenţie Socială şi Studii, Magda Matache, Directoare executivă Reţeaua Alianţa Civică a Romilor din Romania, Iulian Stoian, Director executiv Susţinători ai acestui demers:Fundatia Soros Romania, Gabriel Petrescu, Director executivActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei, Mircea Toma, Preşedinte Dragoş Bucurenci, Activist civic Centrul de Resurse pentru Comunitatile de Romi, Florin Moisă, Presedinte Executiv Asociatia DIVERS, Marian Chiriac, Director executiv European Roma Grassroots Organisation, Valeriu Nicolae, Preşedinte Agenţia de Dezvoltare Comunitară “Împreună”, Gelu Duminică, Director executiv Fundaţia Ruhama, Marian Daragiu, Preşedinte Centrul de Studii Rome al Universităţii Bucureşti, Florin Manole, Coordonator Asociaţia Democratică a Romilor Liberi - Petroşani, Toader Burtea, Director Executiv Asociatia Romilor Fratia-Campina, Gavris Lingurar, Preşedinte Fundatia pentru Tineret-Gorj, Pavel Nelu, Preşedinte Studenţi pentru Societate Cluj, Dudaş Florina-Iulia, Vicepreşedintă Emilian Niculae (Canada), Activist pentru drepturile omului Lista organizaţiilor membre ale reţelei de advocacy Alianţa Civică a Romilor din România:Alianta pentru Unitatea Romilor din Romania – filiala Braila, Jud. Braila;Asociatia Romii Romascani Roman, Jud. Neamt; Asociatia Centrul Rromilor Amare Rromentza Bucuresti; Asociatia Roma Access Tomis Constanta, Jud. Constanta; Asociatia Sanse Egale pentru Femei si Copii Zalau, Jud. Salaj; Asociatia Sanse Egale Zalau, Jud. Salaj; Asociatia Sanse Egale for Roma/Sinti ADOSERS Zalau, Jud. Salaj; Asociatia Divano-Romano Stefanesti, Jud. Botosani; Asociatia Centrul Cultural al Rromilor „O Del Amenca” Fetesti, Jud. Ialomita; Asociatia Centrul Tinerilor Romi Amaro Suno Craiova, Jud. Dolj; Romani CRISS – Centrul Romilor pentru Interventie Sociala si Studii Bucuresti; Fundatia Ruhama Oradea, Jud. Bihor; Asociatia Thumende Valea Jiului Petrosani, Jud. Hunedoara; Asociatia Parudimos Timisoara, Jud. Timis; Asociatia Romilor Ursari Dagata, Jud. Iasi; Agentia Dezvoltare Comunitara Inter-Activa Botosani, Jud. Botosani Sursa: http://www.romanothan.ro/Comunicate/Solicitare-drept-la-replica.html |
Comunicat de Presa: Scandalul “Milk” va ajunge la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării
“S-a făcut comparaţia cu «Brokeback Mountain», care a primit, la vremea lui, rating de «Interzis sub 15 ani». Noi am considerat că, spre deosebire de «Brokeback Mountain», care este o dramă, o poveste de dragoste a două suflete chinuite, «Milk» face propagandă pentru o orientare sexuală”, a declarat pentru cinemagia.ro criticul Cristina Corciovescu, membră a Comisiei de Clasificare a Filmelor din cadrul Centrului Naţional al Cinematografiei. Din comisie mai fac parte Andreea Tănase, Tudorel Butoi, Oana Stroe şi Vladimir Marin. Lungmetrajului “Milk” (multinominalizat la Oscar) i s-au mai reproşat “imaginile cu un om spânzurat, scenele de sex oral”, care i-ar justifica ratingul atribuit. Acelaşi de care au de obicei parte filmele horror, de exemplu SAW.
Sursa: http://www.cotidianul.ro/scandalul_milk_va_ajunge_la_consiliul_national_pentru_combaterea_discriminarii-71098.html
Comunicat de Presa: Mai multe ONG-uri cer MAE să ia poziţie faţă de situaţia românilor din Italia
Mai multe organizaţii non-guvernamentale româneşti i-au cerut, vineri, într-o scrisoare deschisă, ministrului de Externe, Cristian Diaconescu, să atenţioneze Consiliul Uniunii Europene în legătură cu "gravele încălcări ale legislaţiei europene de care se face vinovat statul italian".
Organizaţiile semnatare solicită luarea de poziţie "la nivel comunitar" cu privire la situaţia cetăţenilor români din Italia.
ONG-urile îi cer lui Diaconescu să atenţioneze Consiliul Uniunii Europene cu privire la acţiunile statului italian care, în opinia semnatarilor, "au efect direct asupra securităţii cetăţenilor români din Italia".
"În ultimele zile, presa din România şi cea europeană a relatat din nou despre declaraţiile, atitudinile şi agresiunile xenofobe şi rasiste îndreptate împotriva cetăţenilor români din Italia. Reamintim faptul că deteriorarea climatului de siguranţă pentru cetăţenii români, indiferent de etnia lor, a început în urmă cu câţiva ani şi a izbucnit în toamna anului 2007, pe fondul instigării populaţiei cu declaraţii inflamatoare şi iresponsabile ale politicienilor italieni aflaţi în campanie electorală, în contextul unei prese ostile românilor şi care a folosit manipularea la scară largă pentru stigmatizarea cetăţenilor români, precum şi cu ajutorul unor pachete legislative ce vizau cetăţenii români - o legislaţie în flagrantă contradicţie cu legislaţia europeană atât în litera, cât şi în spiritul ei", susţin semnatarii documentului.
În opinia lor, declaraţiile şi manifestările de blamare colectivă a românilor în Italia şi măsurile ce-i vizează pe cetăţenii români stabiliţi în Italia, dar şi măsurile rasiste îndreptate, în special împotriva romilor, continuă să se manifeste în Italia. Mai mult, ele nu sunt sancţionate în niciun fel la nivel european, fapt care are "o directă consecinţă în acţiunile, uneori de violenţă extremă, ale populaţiei italiene".
Autorii documentului acuză statul italian de încălcarea prevederilor articolului 6 din Tratatul Uniunii Europene, "care stipulează faptul că UE este fondată în baza principiilor libertăţii, democraţiei, respectului pentru drepturile omului şi libertăţilor fundamentale, cât şi faptul că Uniunea va respecta Convenţia Europeană a Drepturilor Omului".
De asemenea, susţin semnatarii, statul italian a încălcat şi o serie de directive europene, dar şi o decizie-cadru şi o rezoluţie a Parlamentului European, acte normative referitoare la dreptul la liberă circulaţie în UE şi combaterea rasismului şi xenofobiei.
"În tot acest răstimp, nu am constatat o luare de atitudine fermă din partea statului român, responsabil de securitatea cetăţenilor săi, oricare le-ar fi originea etnică şi oriunde s-ar afla aceştia, luare de atitudine care să se manifeste la nivelul structurilor comunitare în conformitate cu importanţa României şi ponderea la nivel UE deţinută de aceasta", scriu reprezentanţii ONG-urilor.
În aceste condiţii, semnatarii îi cer ministrului Diaconescu să ridice problema în Consiliul de Afaceri Generale şi Relaţii Externe "în contextul articolului 7 al Tratatului UE" la următoarea reuniune ce va avea loc începând cu 23 februarie 2009.
"Reacţia României şi presiunea politică exercitată trebuie să fie corespunzătoare importanţei pe care (statul român, n.r.) o are în Consiliu, în baza procedurii de vot prin majoritate calificată", conchid semnatarii documentului.
Organizaţiile semnatare sunt:
Centrul de Resurse Juridice,
Asociaţia ACCEPT,
Romani CRISS,
Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice,
Centrul Parteneriat pentru Egalitate,
Agenţia de Dezvoltare Comunitară "Împreună" şi
Institutul pentru Politici Sociale.
Sursa: http://www.mediafax.ro/social/mai-multe-ong-uri-cer-mae-sa-ia-pozitie-fata-de-situatia-romanilor-din-italia.html?1688;3967755
sâmbătă, 2 mai 2009
Romania: tara evreilor care mor putin cate putin, dar din ce in ce mai putin
Nici ca puteam sa gasesc un titlu mai ingrozitor decat asta! Totul mi s-a tras de la o vizita foarte recenta la cimitirul evreiesc din
Ma intorc la povestea cimitirului din
Ma uit prin jur, nu pun mana pe nici o furca. Gura era mai mult de aceasta doamna, n-am vazut vreun instrument de uz defensiv mai acatarii. Aflu asa: ca se moare din ce in ce mai putin. Ca evrei nu prea mai sint. Cimitirul e mare, loc ar fi din belsug. Atat de mult loc ca ea, singura, nu are cum sa faca fata. Ca are un salariu care se face praf intr-o saptamana si o bucata de teren, aferent casei strajuind intrarea cimitirului.
N-are rost sa descriu starea de acel cimitir.
La mai bine de o saptamana dupa vizita, starea de acel cimitir ma apasa. Nu e un caz izolat. Nici nu intrevad vreo rezolvare imediata. Chiar nu ma duce capul. Dar de undeva trebuie inceput. De unde?